Eén lijst!
Maak gebruik van één lijst. De enige nuttige reden om meerdere lijsten in 1 account te beheren is als je mailings voor compleet verschillende bedrijven verstuurt. Wij verzorgen bijvoorbeeld de nieuwsbrief voor een Stadsboerderij in Amsterdam, een fietsenwinkel in Loosdrecht en een schoonheidssalon in Hilversum, een B&B op Texel, en misschien wel die van jou? En uiteraard onze eigen lijst. Als een e-mailadres op meerdere lijsten in dit account voorkomt is dat puur toeval, zowel voor verzender als ontvanger. De reden van aanmelden voor de lijst van de Kinderboerderij staat totaal los van de interesse in de andere partijen. Afmelden idem.
Mailchimp lijst - groep - segment?
Nog altijd krijgen we veel vragen over de verschillen tussen Lijsten (Lists), Groepen (Groups) en Segmenten (Segments).
Wij hebben klanten voor o.a. WordPress websites, trainingen en VA-diensten (Virtual Assistant). Die staan allemaal met 1 e-mailadres op de SoPressed mailinglist.
Een lijst is dus de lijst van ALLE mailadressen, ongeacht het “label” dat ze daarbinnen kunnen hebben. Een lijst stel je 1 keer centraal in:
- de verplichte afzender gegevens en “footertekst”
- een sjabloon voor aanmeldformulieren en e-mails
- de procedure voor afmelden en uitschrijf e-mail
- de koppeling met je bijbehorende website
- je template voor de nieuwsbrieven
Mailchimp groep
Een groep is dan een verzameling van contacten van één bepaalde dienst. We kunnen onze contacten hierin onderverdelen. Zodat we een bepaalde mailing gewoon naar iedereen, of alleen naar de groep voor wie het relevant is, kunnen versturen.
Als ik als contact in de lijst (met één email-adres) 2 labels heb gekregen/gekozen, sta ik dus met hetzelfde email-adres in beide groepen.
Inschrijving op een groep kan op diverse manieren :
1. via het beheer-systeem van Mailchimp : bekijk de mailchimp-handleiding
2. via online formulieren met een checkbox “Ontvang nieuws over Websites/ VA-diensten etc”
3. automatisch: bij een aanmeldformulier op je website bepaal je in welke groep de aanmelding terecht komt.
Ik kan altijd als contact mezelf uitschrijven uit een groep. Stel dat ik geen interesse meer heb in VA-diensten, maar nog wel WordPress tips wil ontvangen, dan schrijf ik me uit (unsubscribe) bij “VA-diensten”, maar niet uit de “groep WordPress”.
Mailchimp segment
Een segment is een selectie van contacten binnen één groep, gebaseerd op kenmerken van je profiel, bv geslacht of leeftijd, woonplaats, datum aanmelding etc.
Met een segment kun je heel specifiek een deel van je lijst mailen.
Naast dat je zo geld bespaart omdat je pas met 2000 unieke adressen een betaald account nodig hebt, bespaar je jezelf en lezers het ongemak van onverwerkte afmeldingen. Iemand meldt zich namelijk af van een lijst. Komt ditzelfde mailadres nog op een andere lijst voor en stuur je een e-mail naar die andere lijst, dan lijkt dat op Spam. En dat mag natuurlijk niet…
Heb je meerdere lijsten en wil je dat graag gaan ordenen? Lees dan de tips Mailchimp Samenvoegen van MailChimp zelf
(Nog in het engels, maar erg duidelijk uitgelegd).
Bonustip:
Zorg ervoor dat je mailing wordt verzonden via je eigen zakelijke mailadres en niet namens jou.
Hoe dan? Maak in Mailchimp DNS records aan en zet deze via Cpanel bij je domeinnaam.
Is Cpanel Abacadabra voor jou: Zet de records in een mail en stuur ze naar de supportafdeling van je hostingprovider, die kan dat voor je in orde maken. Een aantal uren daarna kan je de authenticatie controle in Mailchimp uitvoeren en is je account bij mailchimp bevoegd om met jouw adres te verzenden.
Set Up Custom Domain Authentication: DKIM and SPF: https://eepurl.com/dyimHv
Ontzorgen
Heb je zelf helemaal geen zin, tijd, energie om dit te doen. Of vind je het te ingewikkeld, of gewoon stom? Bestel een bouwblokje en besteed het uit. SoPressed kan het ook voor je doen…. Wij breiden onze Virtual Assistant-diensten steeds verder uit.