Ik zie de updates in mijn website niet?

door | Handleidingen, WordPress

Zo wis je browsercache

Vaak horen wij dat iemand niet de bijgewerkte versie van de website kan zien. Soms ligt dat aan ons, we installeren immers vaak een caching plugin om jouw website sneller te maken. Na een aanpassing kan je direct de cache in de website legen. Een nieuwe bezoeker ziet gewoon de bijgewerkte versie, maar jij mogelijk de versie die opgeslagen werd voor je eraan werkte. Na 24 uur vervalt de cache in elk geval, dus uiterlijk de volgende dag zie je ook de bijgewerkte versie.

Tip: kijk eerst even incognito:

  1. Open Chrome op uw computer.
  2. Klik in de rechterbovenhoek op Meer Meer en vervolgens Nieuw incognitovenster.
  3. Er wordt een nieuw venster geopend. Controleer of het incognitopictogram Incognitomodus in de bovenhoek wordt weergegeven.

U kunt ook een sneltoets gebruiken om een incognitovenster te openen:

  • Windows, Linux, or Chrome OS: druk op Ctrl + Shift + n.
  • Mac: druk op ⌘ + Shift + n.

En als die 24 uur al voorbij zijn?

Nog steeds de wijziging niet te zien? Dit kan betekenen dat de oude versie nog in het geheugen van jouw webbrowser is opgeslagen.

Dit noemen we ook wel de cache. Dit is een handige functie waarbij onderdelen van eerder bezochte pagina’s door jouw browser op de computer worden opgeslagen. Dit doet de browser om de website sneller te kunnen weergeven.Vaak is dit te verhelpen door de pagina te bezoeken en deze één of meerdere keren te verversen door de toetsen combinatie CTRL + F5 (Windows) of CMD + R (Apple) in te drukken. Je dwingt de webbrowser hiermee zijn geheugen/cache te passeren en rechtstreeks bij de server aan te kloppen voor de meest recente informatie.

Werkt dit niet, dan kun je de cache van jouw webbrowser handmatig legen. Hoe je dat doet, staat hieronder per webbrowser en systeem uitgelegd.

Browser cache legen in Windows

Internet Explorer 9, 10 en 11 (Please – gebruik liever helemaal geen IE)

Houd de toetscombinatie CTRL + SHIFT + DELETE ingedrukt totdat er een menu verschijnt. Vink alle vakjes uit, behalve ‘Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden’. Klik vervolgens op ‘Verwijderen’.

Microsoft Edge

Klik rechtsboven in beeld op het Hub-icoon. Dat zijn de drie horizontale streepjes. Klik daarna op het geschiedenis icoon (soort klok). Vink alle vakjes uit op de cache bestanden na en klik op ‘Wissen’.

Google Chrome

Houd de toetsen combinatie CTRL + SHIFT + DELETE ingedrukt totdat er een menu verschijnt. Vink alle vakjes uit, behalve ‘Gecachte afbeeldingen en bestanden’. Klik op ‘Browsegegevens wissen’. Bovenin het menu kun je kiezen vanaf wanneer deze gegevens verwijderd moeten worden. Kies wat voor jou van toepassing is.

Mozilla Firefox

Ook in Firefox houd je de toetsen combinatie CTRL + SHIFT + DELETE ingedrukt todat er een menu verschijnt. Vink alle vakjes uit op ‘Offlinewebsitegegevens’ na. Je kunt in Firefox ook aangeven voor welke tijdsperiode je gegevens wilt wissen.

Safari

Klik in de menubalk op ‘bewerken’ (druk op ALT wanneer je de menubalk niet ziet) en klik vervolgens op ‘Cache leegmaken’. Klik daarna op ‘leegmaken’.

Opera

Klik links boven in beeld op ‘Opera’ en vervolgens op ‘Instellingen’. Klik daarna op ‘Privacy’ en ‘Browsegegevens wissen’. Klik daarna nogmaals op ‘Browsegegevens wissen’.

Browser cache legen in Mac OS

Google Chrome

Klik op de drie horizontale streepjes in de rechter bovenhoek. Ga naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Geschiedenis’. Vervolgens klik je op ‘browsegegevens wissen’. Vink ‘gecachte afbeeldingen en bestanden’ aan, en vink de rest van de vakjes uit. Wis vervolgens de gegevens.

Mozilla Firefox

Klik linksboven in de menubalk op ‘Firefox’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’. Klik op ‘Geavanceerd’ en daarna op ‘Netwerk’. Daarna klik je op ‘Nu wissen’ bij ‘Gebufferde webinhoud’.

Safari

Druk wanneer Safari geopend is de toetsen combinatie option + cmd + E in. De cache wordt hiermee direct geleegd.

Opera

Klik bovenin de menubalk op ‘Opera’, en vervolgens op ‘Voorkeuren’. Klik daarna op ‘Beveiliging’ en vervolgens op ‘Wis browser gegevens’.

Update: Sinds Divi 3.0.7* is soms een extra handeling nodig:

Soms is het nodig de eigen browsercache harder te legen voordat je iets in een Divi module kunt aanpassen. Mocht je ergens tegenaan lopen en op de normale manier zoals hier beschreven de Cache legen helpt niet, lees dan verder.
Sinds Divi 3..0.7* worden stylesheets anders bewaard (voor snelheid) maar de vorige zijn misschien nog aanwezig op jouw PC/browser en zo raakt het in de war.
Alleen voor ingelogde gebruikers kan een extra handeling soms nodig zijn naast het gewoon legen van browsercache. NB Een bezoeker heeft dit niet.
Het legen hiervan is iets complexer maar goed te doen en eenmalig:
Op een willekeurige pagina en ingelogd klik je op F12 (Chrome inspecteren) Meestal ziet het schermpje dat volgt er wit uit, ik heb hem op donker staan.
Dan zie je een klein tabblad met diverse technische opties.
Naast elements (bovenin) is een submenu (Elements – Console – etc)  maak het tabblad evt iets breder en selecteer Application
Zorg dat je de 2e kolom in beeld krijgt: Bij clear storage alles aanvinken behalve cookies (anders moet je weer opnieuw inloggen omdat je ww eruit gaat)

Dan op clear cache drukken. Nu wist hij de opgeslagen stylesheets en haalt de nieuwe versie op.

Tip: Je kunt ook deze handige Google Chrome extensie installeren: Browser Cache legen in Google Chrome

Vind je dit heel spannend en heb je een SoCherishpakket of bouwblokje? Dan kan ik dit met teamviewer voor je doen op afstand, of ik installeer een extra knopje in de Divi Builder die dit voor je doet.

Persoonsgegevens laten inzien of verwijderen (AVG)

Uiteraard is het niet nodig als je website geen reacties, bestellingen en/of contactformulieren heeft. Simpel gezegd: kan iemand nergens op jouw site zijn/haar mailadres invullen dan kan je website ook geen gegevens opslaan of koppelen. 

Google Analytics & AVG

Google Analytics en de AVG. Voldoe je aan de beschreven voorwaarden, dan mag je gebruik maken van Google Analytics zonder dat je toestemming hoeft te vragen aan je bezoekers. Check je instellingen even.

Automatisch antwoord instellen voor je E-mail (Out of Office)

Hoe werkt de  “Out of Office” : een automatisch antwoord instellen voor je E-mail?

Mailinglist en de AVG

Gebruik je een mailinglist?  Zorg dan dat je een heel duidelijke optin gebruikt die aan alle voorwaarden voldoet. Wij gebruiken MailChimp.

Re-Optin | Wel of niet opnieuw laten inschrijven voor je mailinglist?

Ik stuur geen Re-optins. Onze mailinglist wordt alleen gebruikt voor informatie aan klanten en/of aan lezers en verstrekt informatie waar men zelf om heeft gevraagd, of die nodig is bij de diensten die we verlenen. De lijst wordt niet gebruikt voor reclame.

Privacyverklaring en de AVG

De AVG heeft voor iedereen consequenties. Vooral als je een website hebt en hierop persoonsgegevens verzamelt. Een simpel contactformulier bijvoorbeeld.

Cookies op je website?

SoPressed gebruikt Cookies. In theorie om ooit hiermee te gaan optimaliseren. In de praktijk: nog nooit tijd voor gehad. En jij?

E-mail instellenMicrosoft Outlook 2016

Hoe stel ik mijn e-mail in in Microsoft Outlook 2016 Uit de veel gestelde vragen: Een e-mail instellen in Outlook is gelukkig niet zo moeilijk. Hou als je dit gaat doen het volgende bij de hand: Je domeinnaam Je e-mailadres Je e-mail wachtwoord Mailserver: als je...

SEO – pas op voor een tegenovergesteld effect bij vreemde bureaus

Pas op dat je niet op de verkeerde websites wordt gelinkt
Telefoontje gehad of een E-mail?
Iemand die jou snel hoog in Google krijgt?
Met een toverstafje en tegen betaling?

Wil je liever bij (en mét) ons aan je website werken?

Ben je er klaar mee om op zolder of in de woonkamer met alle afleiding om je heen je website bij te werken?
Stel je het bloggen steeds weer uit?

Fanny Veldmeijer-van Doorn

Fanny Veldmeijer-van Doorn

❥ Divi lover - WordPressCoach