Elk dienstverlenend bedrijf heeft waarschijnlijk baat bij online afspraken op hun website. Met deze optie kunnen klanten beschikbare tijdsloten zien en een reservering maken voor een dienst zonder een beheerder te bellen. In dit artikel vertellen we je hoe je de functionaliteit voor het maken van afspraken kunt toevoegen aan je WordPress website!
Waarom kiezen we voor WordPress? Veel gebruikers wereldwijd kiezen ervoor! Dat komt omdat dit open-source CMS platform je voorziet van plugins en thema’s die voor verschillende niches en doeleinden gebruikt kunnen worden. Ook beschikt het over een hoog beveiligingsniveau. Wij zijn gespecialiseerd in het maken, onderhouden én hele goede hosting voor wordpress.org websites. Wij ademen WordPress 😉
Hoe kies je de beste WordPress plugin voor het maken van afspraken?
De keuze uit verschillende WordPress plugins voor het maken van afspraken is groot. Dus, hoe vind je de beste?
Je wilt rekening houden met functies die cruciaal kunnen zijn voor jouw bedrijf. Controleer of de plugin je op uren gebaseerde website voorziet van:
- Een mobiel-vriendelijke widget voor het maken van online afspraken;
- Verschillende betalingsmethoden;
- Ondersteuning voor meerdere diensten;
- Synchronisatie met kalenders van derden;
- Opties om boekingen te bekijken en af te handelen;
- Een systeem van geautomatiseerde e-mail notificaties.
Hoe bouw je een WordPress site voor het accepteren van afspraken:
Hier is je stap-voor-stap handleiding!
Installeren en activeren
Bij deze stap kun je kiezen uit twee opties:
- Installeer en activeer de WordPress Appointment Booking plugin.
Vervolgens pas je de stijl van jouw WordPress thema aan op de vereisten ervan. - Of je kiest een WordPress-thema dat wordt geleverd met de afsprakenplugin.
Op die manier krijg je een specifiek ontwerp dat al is aangepast aan de specialiteiten van de plugin.
* Check bij Fanny voor een demo!
Zodra het WordPress thema is geactiveerd, moeten sommige plugins ook geactiveerd worden.
Opmerking: als je jouw WordPress website van de grond af opstart, kun je de demodata van het thema uploaden om het uiterlijk te importeren en de aanbevolen instellingen in een paar klikken te laten configureren.
Voor deze stap-voor-stap gids gaan we de MotoPress Afspraken plugin voor WordPress gebruiken. Deze plugin werkt probleemloos voor elke zakelijke website die met online afspraken te maken heeft. Het pakket omvat:
- Ondersteuning voor een willekeurig aantal diensten en medewerkers;
- Verschillende betalingsmethoden (PayPal, Stripe, een directe bankoverschrijving en betalingen bij aankomst);
- Flexibele roosters;
- Een gecentraliseerde boekingskalender in het dashboard;
- De multiboekingsoptie;
- Kortingen via coupon codes;
- De mogelijkheid om bestaande boekingen te bewerken;
- Afspraken voor individuen of groepen;
- Afspraken Manager en Afspraken Medewerker gebruikersrollen;
- Boekingssynchronisatie met de Google Agenda van een werknemer;
- Geautomatiseerde meldingen en herinneringen,
- en andere functies.
Ook hebben we Medmix gekozen om enkele van de stappen te illustreren. MotoPress Afspraken plugin voor WordPress dat wordt geleverd met kant en klare pagina’s waarmee je de profielen van artsen, diensten, prijsplannen en meer details kunt belichten. De MotoPress Appointment plugin wordt gratis gebundeld met dit Elementor thema.
Dus, nadat de Appointment Booking plugin is geactiveerd, moet het tabblad ‘Afspraken’ worden weergegeven op uw WP dashboard.

Diensten toevoegen
In deze stap ga je naar Afspraken > Diensten en voegt details toe over je diensten:
- titel + tekstbeschrijving
- duur
- prijzen
- buffertijd voor en na de boeking
- tijd voor de boeking
- minimale en maximale capaciteit
- een waarborgsom (vast/percentage)
- kennisgevingen.

Diensten toewijzen aan werknemers
Met de MotoPress Appointment plugin kun je diensten toewijzen aan werknemers, zoals in het voorbeeld:

Persoonlijke profielen voor werknemers aanmaken
Zoals gezegd kunnen werknemers een persoonlijk profiel hebben waarin je de nodige informatie kunt opnemen: naam, foto, biografie, expertise, contacten, enz.

Verschillende locaties toevoegen
Ga naar Afspraken > Locaties om locaties van je bedrijf toe te voegen en onder te verdelen in categorieën indien nodig.

Tijdschema’s instellen
Het is mogelijk om voor elke werknemer werktijden in te stellen en vrije dagen, vakanties, enz. in hun rooster op te nemen.


Ga naar instellingen
In de subtab ‘Algemeen’ kun je:
- een standaard tijdslot typen;
- een bevestigingsmodus kiezen (automatisch, door admin handmatig, of bij betaling)
- multibooking inschakelen
- coupons toestaan
- annulering van een afspraakboeking instellen
- selecteer het land
- stel valutaopties in.

Admin en klanten e-mails aanpassen
Met de MotoPress Appointment plugin voor WordPress krijg je toegang tot kant-en-klare e-mailsjablonen die je gemakkelijk kunt beheren. Je bent vrij om de inhoud te bewerken, de stijl aan te passen en informatie over de afzender toe te voegen.


Deze plugin ondersteunt betalingen via PayPal, Stripe, een directe bankoverschrijving, en betalingen na aankomst.
Kortingscodes & Coupons
Dit kun je doen via Afspraken > Coupons.
Je kunt een couponcode toevoegen, de beschrijving, het type, de vervaldatum en meer details.

Voeg de functionaliteit voor het maken van afspraken toe aan je WordPress website
Bij deze stap ben je klaar om online afspraken te boeken op je WordPress website.
Dat kan via shortcodes. De MotoPress Appointment plugin genereert shortcodes voor een afsprakenformulier, medewerkerslijst, locatielijst, dienstenlijst en dienstencategorieën. U moet ze kopiëren en plakken in de betreffende pagina.

Of anders kun je deze secties visueel invoegen via de Gutenberg, Divi, of Elementor page builders. Hier is de lijst met Elementors widgets uit de categorie Afspraken boeken:



Conclusie
Zo, dit zijn de belangrijkste stappen die je moet doorlopen om een online afspraken tool in je WordPress website te integreren. Met deze WordPress oplossing voor het maken van afspraken van MotoPress kun je een volledig functioneel afsprakensysteem inrichten, gewoon in je eigen website. Meer configuratiedetails zijn te vinden in de docs.
Hopelijk helpt dit artikel je bij het verbeteren van je “online presence”
Deel je ervaring met ons, of stel gerust alle vragen die je nog hebt, we helpen je graag!