Continuïteit van onze onderneming?
Deze hoort bij de steeds meer gestelde - en terechte - vragen.
“Wat gebeurt er met mijn hosting / website / onderhoud als je uitvalt?”
SoPressed is nu een familiebedrijf, gestart als eenmanszaak door Fanny in 2011, toen nog wat algemener van dienstverlening. Rond 2013 ging SoPressed volledig richting het bouwen en onderhouden van WordPress websites en alle daaraan gerelateerde diensten.
Sinds 2014 zijn hosting en domeinnamen een groeiend onderdeel binnen de diensten van SoPressed. Ook het geven van trainingen zodat klanten leren zelf hun website bij te houden.
Familiebedrijf
Sinds 2020 doet de man van Fanny, Fred Veldmeijer, steeds meer taken binnen het bedrijf, nadat we met de winkel in Hilversum zijn gestopt. (nieuwsgierig? Lees hier verder)
Bij familiebedrijven zijn goede familie relaties een belangrijke succesfactor. Fundamenten van een goede relatie zijn vertrouwen, respect en optimisme. Een hoge graad van vertrouwen, wederzijds respect tussen de diverse familieleden en optimisme betreffende het familiegebeuren zijn van vitaal belang bij het opbouwen van een familiebedrijf. Wij hebben dit decennia lang ervaren door het werken met- en later overnemen van - de winkel van de ouders van Fred.
Nu neemt SoPressed de vormen aan van een rustig groeiend familiebedrijf waarin ook ruimte is voor zoon Jan, die tijdens zijn studie BTEC / International Business maar ook naast de baan die hij nu heeft geregeld bijspringt en graag meer wil leren over Marketing, Analytics en SEO.
Hosting
We hebben contracten als reseller en beschikken altijd wel over 1 of meer VPS servers.
Verder zijn we registrar van domeinnamen.
Er staat géén server in onze kelder waar alleen wij toegang toe hebben.
Backups en service zijn goed geregeld met onze leveranciers. Nauwelijks downtime en onmiddellijk actie bij storingen. In 2017 zijn we overgestapt naar de huidige leverancier die ons altijd proactief van de nieuwste software en geweldige support voorziet.
Elke klant van ons kan desgewenst het hostingcontract ook direct bij deze leverancier nemen zonder onze tussenkomst.
Alleen gaat de prijs dan wel behoorlijk omhoog, want wij leveren het tegen scherper tarief aan onze klanten. Wij hebben er voor onderhoud ook baat bij dat we makkelijk overal bij kunnen en vooral: kunnen uitsluiten dat belabberde hosting de oorzaak is van problemen op de website.
SLA - overeenkomst
We hebben een voorbeeld SLA overeenkomst gemaakt, deze is bedoeld voor levering van Software. Je kunt het bestand hier lezen / downloaden.
Wil je zo’n overeenkomst als getekend exemplaar, dan zullen we goed moeten nalopen wat voor de aan jou geleverde dienst van toepassing is. Het schrijven en leveren van software is namelijk niet wat wij doen, zoals je wellicht weet is WordPress Open Source Software. Wat wij doen is het voor je installeren en inrichten. Dat betekent dat je bewust kiest voor deze vorm waarin binnen de WordPress Community constant gewerkt wordt aan verbeteringen. Er is niet direct iemand aansprakelijk als Open Source Software niet werkt, dat hoeft geen nadeel te zijn, er werken miljoenen mensen mee en er is een actieve community die elkaar helpt en de software continue verbetert. Je bent dus onafhankelijk van een eigen developer. Dit scheelt aanzienlijk in kosten en onderhoud.
Premium Thema’s en plugins
Voor WordPress wordt enorm veel gebouwd. Wij kopen bij ontwikkelaars licenties voor de handigste plugins, testen met de favoriete themas en de WordPress versies en zorgen dat klanten deze probleemloos kunnen gebruiken binnen onze onderhoudspakketten. Wij hebben bij Premium plugins support van de makers, dan is vaak wél sprake van een vorm van SLA. Omdat het wereldwijd een grote markt is zijn betrouwbare partners ons goed bekend.
Toegang tot gegevens
Het 1e aanspreekpunt voor klanten is Fanny. Mocht zij (tijdelijk) uitvallen, dan is Fred - onze achter de schermen regelaar - het 1e aanspreekpunt.
Over en weer zijn wij ook elkaars opvolger. In het geval Fred & Fanny tegelijk uitvallen is Jan Veldmeijer als opvolger benoemd. Tip voor ondernemers: regel dit zelf ook met een bedrijfsopvolgingsregeling (BOR).
Wij werken regelmatig met freelancers en developers waar een langdurige vertrouwensrelatie mee is, ook met collega’s die met dezelfde systemen werken, dus in het geval Fred of Jan bepaalde werkzaamheden (nog) niet kan overnemen weten zij wél precies waar ze moeten zijn.
Qua hosting en onderhoud is continuïteit gewaarborgd.
Ttijdens de bouw van een website zal bij uitval van Fanny dit werk (deels) worden uitbesteed aan collega’s die vaker voor ons werken om de afgesproken oplevertermijn te kunnen halen.
Doordat we met duidelijke procedures online samenwerken kan zulk werk snel door een ander worden opgepakt.
Verwerkingsovereenkomst
Geef je iemand toegang tot het CMS van je website, je nieuwsbrief provider, je digitale administratie of welk systeem dan ook welke persoonsgegevens dragen, dan moet die persoon daar ook een geldige reden voor hebben. Die reden moet je apart gaan vastleggen, zodat helder is wie waarom toegang heeft tot persoonsgegevens. Onnodige accounts moet je verwijderen.
SoPressed heeft een verwerker overeenkomst gesloten met de beheerder van de servers waarop gegevens worden bewaard (de websites en de mail).
Onderhoud en het up-to-date houden van je website / CMS
Ben je zelf niet zo thuis in het onderhoud van je website dan kun je dit uitbesteden aan SoPressed door middel van een onderhoudscontract. Doe je dit niet, dan moet je zelf zorg dragen voor het tijdig updaten van je website / Content Management Systeem (zoals WordPress) en eventuele thema’s en plugins.
Lees meer op
https://sopressed.nl/verwerkingsovereenkomst/
Online ondertekenen:
https://sopressed.nl/verwerkingsovereenkomst-online-tekenen/