Uit de FAQ : What about Re-Optin?

Inmiddels hebben jullie misschien wel ontelbare mailtjes ontvangen, ook een fiks aantal met een verzoek aan jou, of je “op de mailinglist” geabonneerd wilt blijven. Lijsten waarvan je niet wist dat je erop stond? Maar ook van bedrijven waar je al jaren klant bent. Omdat je opnieuw toestemming moet geven.
Re-Optin is de term. Of dat nodig is?

“Dat hangt ervan af.” 
(Echt waar, dit was in het notariaat altijd mijn favoriete antwoord)

Omdat deze kwestie een vervolg is op Stap 2 én omdat ik zelf ook een mailinglist gebruik –  ga ik er toch even kort op in.
Ik stuur geen Re-optins. Onze mailinglist wordt alleen gebruikt voor informatie aan klanten en/of aan lezers en verstrekt informatie waar men zelf om heeft gevraagd, of die nodig is bij de diensten die we verlenen. De lijst wordt niet gebruikt voor reclame. Mocht je dat wel zo zien, no hard feelings, meld je af!

Heb je een mailinglist die wel voor reclame wordt gebruikt? Dan is Re-optin ook niet altijd nodig. Want als je de adressen op die lijst zelf voor precies dit doel hebt verkregen en kunt aantonen dat er “Consent” is voor de aanmeldingen, is er niets aan de hand. Twijfel je? Raadpleeg dan een jurist, of wacht gewoon even de eerste periode na 25 mei af. Stuur je geweldige aanbieding voor 25 mei eruit.

Keep Calm, het gaat over consensus. De wet is vooral bedoeld om grote boeven beter in het gareel te kunnen houden. Voor ons is het toch ook een goed moment om eens bij allerlei privacykwesties stil te staan, eens goed op te ruimen en keuzes te maken. Rust in de zaak.

Alleen al voor een professionele uitstraling naar je klanten en websitebezoekers is het toch de moeite waard!