Mailinglist en de AVG

door | Handleidingen, WordPress

Wat hebben we veel reacties ontvangen op stap1! De meeste van de aangeleverde Privcaystatements zijn al geplaatst. Een slimme opmerking over de bewaartermijn kregen we nog van een klant:
“Zet er maar 7 jaar bij met de reden: dit moet van de Belastingdienst” 

Ook hebben we al veel vragen gekregen over de volgende stappen.

Stap 2: De Mailinglist.

Gebruik je een mailinglist?
Zorg dan dat je een heel duidelijke optin gebruikt die aan alle voorwaarden voldoet. Wij gebruiken MailChimp en een optin via de website waarbij men toestemming geeft. Gebruik voor je mailings vooral maar 1 lijst. Binnen die lijst kan iemand in meerdere groepen of secties voorkomen. Aan- afmelden gaat dan volgens de regels.

Heb je een koppeling met Mailchimp en je website?
Zorg dan dat er geen vinkje aanstaat dat automatisch op de nieuwsbrief inschrijft. Vanaf 25 mei mag dat niet meer.

Verwerkersovereenkomst:

Deze term komt al vaker voorbij. Voor nu laten we het even bij Mailchimp. Dit is de meest gebruikte in onze doelgroep. Mailchimp heeft voor haar gebruikers een online tool om een verwerkersovereenkomst af te sluiten. Verstuur je via MailChimp? Dan adviseer ik je deze door te lopen. Gratis en online te tekenen. https://mailchimp.com/legal/forms/data-processing-agreement/
Gebruik je een andere provider? Informeer of ze ook zo’n overeenkomst aanbieden. Google biedt ze ook gratis aan. Wij ook, vanaf mei 2018 aan alle nieuwe klanten en bij nieuwe projecten.
Voor bestaande klanten en projecten van voor 2018 moeten we eerst nagaan of de destijds gevraagde/geleverde dienst aan de voorwaarden in de verwerkersovereenkomst voldoet.

Voor partijen als Mailchimp en Google is het eenvoudiger om een gratis overeenkomst aan te bieden, elke klant gebruikt hetzelfde product van deze makers zonder eigen aanpassingen en de meest recente versie. Voor software en websites geldt dat natuurlijk niet. Wat je in 2009 liet maken is niet automatisch compatibel met 2018.

Wil je weten wat een verwerkersovereenkomst inhoudt? Wil je een eigen verwerkersovereenkomst opgesteld hebben?

Of die van SoPressed met MailChimp en Google bekijken? Daar staat ook hoe je deze zelf kunt aanmaken.
Lees verder op onze website.

Persoonsgegevens laten inzien of verwijderen (AVG)

Uiteraard is het niet nodig als je website geen reacties, bestellingen en/of contactformulieren heeft. Simpel gezegd: kan iemand nergens op jouw site zijn/haar mailadres invullen dan kan je website ook geen gegevens opslaan of koppelen. 

Google Analytics & AVG

Google Analytics en de AVG. Voldoe je aan de beschreven voorwaarden, dan mag je gebruik maken van Google Analytics zonder dat je toestemming hoeft te vragen aan je bezoekers. Check je instellingen even.

Automatisch antwoord instellen voor je E-mail (Out of Office)

Hoe werkt de  “Out of Office” : een automatisch antwoord instellen voor je E-mail?

Mailinglist en de AVG

Gebruik je een mailinglist?  Zorg dan dat je een heel duidelijke optin gebruikt die aan alle voorwaarden voldoet. Wij gebruiken MailChimp.

Re-Optin | Wel of niet opnieuw laten inschrijven voor je mailinglist?

Ik stuur geen Re-optins. Onze mailinglist wordt alleen gebruikt voor informatie aan klanten en/of aan lezers en verstrekt informatie waar men zelf om heeft gevraagd, of die nodig is bij de diensten die we verlenen. De lijst wordt niet gebruikt voor reclame.

Privacyverklaring en de AVG

De AVG heeft voor iedereen consequenties. Vooral als je een website hebt en hierop persoonsgegevens verzamelt. Een simpel contactformulier bijvoorbeeld.

Cookies op je website?

SoPressed gebruikt Cookies. In theorie om ooit hiermee te gaan optimaliseren. In de praktijk: nog nooit tijd voor gehad. En jij?

E-mail instellenMicrosoft Outlook 2016

Hoe stel ik mijn e-mail in in Microsoft Outlook 2016 Uit de veel gestelde vragen: Een e-mail instellen in Outlook is gelukkig niet zo moeilijk. Hou als je dit gaat doen het volgende bij de hand: Je domeinnaam Je e-mailadres Je e-mail wachtwoord Mailserver: als je...

SEO – pas op voor een tegenovergesteld effect bij vreemde bureaus

Pas op dat je niet op de verkeerde websites wordt gelinkt
Telefoontje gehad of een E-mail?
Iemand die jou snel hoog in Google krijgt?
Met een toverstafje en tegen betaling?

Wil je liever bij (en mét) ons aan je website werken?

Ben je er klaar mee om op zolder of in de woonkamer met alle afleiding om je heen je website bij te werken?
Stel je het bloggen steeds weer uit?

Fanny Veldmeijer-van Doorn

Fanny Veldmeijer-van Doorn

❥ Divi lover - WordPressCoach